top of page

משחקיות כשער לגילוי ולצמיחה אישית

רוב האנשים גדלים בלי ללמוד איך לנהל רגשות או איך להשתמש בהם להתפתחות אישית. עם זאת, כולנו נולדנו עם מנגנון מובנה שעוזר לנו ללמוד דברים חדשים בקלות. אותו מנגנון שעוזר לאריות ללמוד לצוד, עוזר גם לבני אדם לרכוש יכולות חדשות ולהתאים עצמם לתנאי מציאות חדשים. משחקיות רגשית היא גישה שנוצרה על הצומת שבין עולם הפסיכולוגיה (יונג) ועולם הטיפול האלטרנטיבי (התמקדות, קונסטלציה). היא מביאה איתה רעיון מרתק: אפשר לשחק עם הרגשות כדי לגלות את עצמנו מחדש.

יסמין גלקר וייסבורד - משחקיות רגשית
כשאנחנו משחקיים מתאפשר לנו לבחון מחדש מה חשוב ומה לא

אנחנו יכולים לחוות רגשות חיוביים, כמו אהבה, אושר ושמחה, וגם רגשות שנתפסים כשליליים, כמו פחד, עצב, וכעס. משחקיות רגשית מלמדת אותנו לא לסרב לאף רגש ולא להילחץ ממנו, אלא לקבל אותו ולשחק איתו, ממש כמו ילדים בתחילת חייהם.

כדי להשכין שקט ושלווה בבתים בהם גדלנו ובתרבות שעטפה אותנו, למדנו להסתיר, להשקיט, או להתעלם מרגשות שונים שמופיעים בנו. המשחקיות הרגשית מציעה לנו לחשוב אחרת: להתנסות, לנהל ולחקור כל רגש בסקרנות וביצירתיות. כשאנחנו חוקרים את עצמנו מתאפשרת גדילה. רק מתוך סקרנות אוהבת ורצון להיטיב איתנו, מתאפשרת לנו צמיחה אישית מיטיבה להמשך חיינו.

המורכבות שבפשטות

הדרך למשחקיות היא פשוטה. היא לא כוללת תאוריות מורכבות שמצריכות הבנה מעמיקה. מנסיוני, גם ילדים בני 10 יכולים להבין את שלבי התהליך ולהתקדם בתוכו בקלות. הפשטות הזו היא מרכיב הכרחי למשחקיות. אם היה מורכב וקשה להבין את התאוריה, היא הייתה מאבדת את המשחקיות שהיא עצמה באה להציע.


לצד הפשטות הזו מגיעה מורכבות אחרת. המורכבות מופיעה בתוך הצורך לשמור על הגבולות שלנו. תפקיד הגבולות הוא לשמור על המשאבים שלנו בתוך קצב חקירה שנכון לנו. כשגבולות נפרצים המשמעות היא שהגענו לקצה גבול היכולת שלנו. ללא גבולות אנחנו פוגשים אתגרים שאנחנו עוד לא מוכנים אליהם או עוד לא ממושאבים מספיק לקראתם.

יצירת מרחב משחקי ששומר על הגבולות שלנו וגם מאפשר חקירה איכותית היא יכולת נרכשת. שלא כמו היכולת המשחקית המולדת, יצירת המרחב ושמירה עליו היא יכולת שמצריכה נסיון חיים, הבנת המרחב ותרגול.


משחקיות יוצרת שער משמעותי להתבוננות מחודשת על דפוסים ואתגרים. זה אתגר מרתק לפגוש חלקים בנו מחדש ולגלות אילו דברים אנחנו יכולים לגלות בהם. ומה אתכם? אתם מוכנים לשחק עם הרגשות שלכם ולגלות פרספקטיבות חדשות על החיים ועל עצמכם? המשחק הגדול של משחקיות רגשית מחכה לכם.


משחקיות רגשית: שחזור אל התודעה הרגשית אין ספק שהחיים מציעים לנו רגעים רבים, מרובים, ולעיתים אף מורכבים. רגשות כמו פחד, עצב, אושר, וגעגוע עשויים לשלוט בנו תוך כדי התמודדות יומיומית עם החיים. האם יש לנו אפשרות לשחק עם רגשות אלו? האם יש לנו את היכולת להתמודד עם הרגשות בצורה שמשפרת את איכות חיינו? בעולם שבו חיים אנשים רבים, כל אחד עם הרגשותיו הייחודיים, מתגייסים מקורות שונים להבנת הרגשות ולמניעי התמודדות עמם. אחת מהגישות המרתקות לנושא הזה היא משחקיות רגשית. משחקיות רגשית היא גישה שמאמינה בשחזור התודעה הרגשית ובאופן יצירתי להתמודדות עם רגשות ותחושות שונות. תוך שימוש בכלים משחקיים, מדובר בחיבור מעמיק לרגשות שבתוכנו, ובאפשרות ליצור מרחב בטוח לחקירתם. הרעיון המרכזי שמאחורי משחקיות רגשית הוא שאנחנו יכולים להתמודד ולגם לשחק עם כל רגש, אפילו אם הוא כואב או מרתיע. המשחקים הרגשיים הם לא משחקים פשוטים כמו קופסאות משחק או פוקימונים, אלא הם משחקים פנימיים שבהם אנחנו משתמשים בדמיון, יצירתיות, ורעיונות כדי לחקור ולהתמודד עם הרגשות שבפנינו. אחת מהעבודות המרכזיות שבמשחקיות רגשית היא ליצור מרחב בטוח לפרק רגשות כאלה שאומצו על ידי החברה כשליליים או לא רצויים. בכך, אנחנו מקנים לעצמנו את היכולת להתמודד וללמוד מכל רגש, גם מאלה שעשויים להרגיש כייפיים. המשחקיות הרגשית יכולה לשרת כל אדם, לא רק אנשים עם קשיים רגשיים או פסיכולוגיים. היא מציינת את הדרך להגיע להבנה מעמיקה יותר של עצמנו, לחקור רגשות חדשים, ולפתח את היצירתיות והסקרנות הרגשית שבנו. מבחינת היתרונות, המשחקיות הרגשית יכולה לעזור לנו להתמודד עם פחדים, טראומות, אי-שלמותיות רגשית, ועוד. בנוסף, היא מספקת כלים יצירתיים שמשפרים את הבנה שלנו על רגשותינו ומסייעים לנו להתמודד איתם בצורה בנויה. אז, האם גם אתם מוכנים לשחק עם הרגשות שבפניכם? המשחקיות הרגשית היא כלי מרתק שמאפשר לנו לחקור עולמות רגשיים חדשים ולצאת מהם מתוך מודעות רגשית מעולה. בפוסט הבא, נשוב ונסתכל על כלים וטכניקות משחקיות רגשית שניתן להשתמש בהם בחיים היומיומיים.


bottom of page